KBV 181
KBV 181 är ett kombinationsfartyg som används både till miljöräddning och sjöövervakning. Foto: Kustbevakningen
Fartyget byggdes på Rauma Yards i Nystad, Finland som övervakningsfartyg och levererades till Kustbevakningen 1990. Fartyget är en förlängd och något modifierad version av finska Gränsbevakningens fartyg Tursas och Uisko.
År 2020 moderniserades och modifierades KBV 181 till ett kombinationsfartyg. Då fartyget är placerat i Umeå och har hög isklass så är det speciellt anpassat för miljöräddning och oljeupptagning ur havet i arktisk miljö.
Genom ett speciellt upptagningssystem för utsläppt olja i havet kan fartyget också med hjälp av en så kallad oljetrål svepa av stora havsytor med olja övrig tid på året.
Kustbevakningen bedriver sedan länge månatliga havsforskningsresor med Umeå marina forskningscentrum. I samband med moderniseringen utrustades fartyget med ett specialbyggt våt- och torrlaboratorium ombord. Installerat finns också en Ferrybox, ett automatiskt system för mätning av bl.a. temperatur och salthalt i ytvattnet under gång. Data skickas till SMHI och används till temperatur- och ismodelleringar.
Fartyget har även utrustning för fartygsbrandsläckning och nödbogsering och stora däcksytor med plats för bl.a. containerbaserad miljöskyddsmateriel.