Hoppa till innehåll
Kustbevakningens logotyp

Ändringar i kustbevakningslagen (2019:32) med flera lagar

Kustbevakningsaspirant kontrollerar ett litet utrymme på utsidan av en lastbilshytt tillsammans med en tulltjänsteman.

Tullverket utbildar kustbevakningsaspiranter i tullkontroll. Foto: Marcus Månsson.

Från den 7 november kommer Tullverkets och tulltjänstemäns befogenheter samlas i en ny lag, tullbefogenhetslagen (2024:710). Därutöver får tulltjänstemän nya eller utvidgade befogenheter inom kontrollverksamheten och den brottsbekämpande verksamheten. Med anledning av dessa ändringar har det även gjorts lite lagändringar som påverkar Kustbevakningen.

Stöd för att bedriva underrättelseverksamhet mot tull- och smugglingsbrott

Med anledning av att Tullverkets och tulltjänstemäns befogenheter samlas i en lag upphör bland annat bestämmelserna om förundersökning, tvångsmedel med mera i lagen (2000:1225) om straff för smuggling (smugglingslagen) att gälla. Eftersom smugglingslagen inte längre ska reglera några befogenheter har det varit nödvändigt att se över regleringen om Kustbevakningens och en kustbevakningstjänstemans befogenheter enligt denna lag. De förändringar som behövt göras har huvudsakligen gjorts genom ändringar eller tillägg i kustbevakningslagen. En av de förändringar som görs är att Kustbevakningen ges möjligheten att förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet avseende brott mot tullagstiftningen (brott enligt smugglingslagen, tullagen, inregränslagen med flera lagar). Vi har därmed stöd för att bedriva underrättelseverksamhet mot tull- och smugglingsbrott.

Detsamma gäller lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott (TKBR). Denna lag upphör att gälla eftersom Tullverkets befogenheter enligt denna lag förs över till tullbefogenhetslagen och Kustbevakningens befogenheter enligt TKBR förs över till kustbevakningslagen, i den mån de inte redan motsvaras av bestämmelser i kustbevakningslagen.

Förtydligande av hur en förundersökning inleds

Det görs även ett förtydligande i 23 kap. 3 § Rättegångsbalken och 3 kap. 3 § kustbevakningslagen vad gäller hur en förundersökning inleds. Nu görs ett tillägg i regleringen som förtydligar att en förundersökning inte bara kan inledas genom ett formellt beslut av en myndighet eller en person som är behörig att fatta sådana beslut utan även genom att en behörig tjänsteman, däribland kustbevakningstjänsteman, beslutar om och verkställer tvångsmedel som regleras i 24–28 kap RB (till exempel gripande, beslag, husrannsakan eller kroppsvisitation).

Rätt att kroppsvisitera vid förhör i Kustbevakningens lokaler eller ombord på våra fartyg

Efter en ändring som görs i 2 kap. 5 § kustbevakningslagen har en kustbevakningstjänsteman rätt att kroppsvisitera den som ska förhöras enligt reglerna i 23 kap. Rättegångsbalken även om han eller hon varken är omhändertagen eller gripen, om det behövs av säkerhetsskäl. Det är enbart vid förhör som hålls i Kustbevakningens lokaler, i lokaler som har ställts till myndighetens förfogande, till exempel Polismyndighetens eller Tullverkets lokaler, eller ombord på Kustbevakningens fartyg som möjligheten att kroppsvisitera förhörspersoner gäller.

Ändrad 7 november 2024 15:20