Utmanande uppdrag vid EU:s yttre gräns
6 februari 2025 08:00
![KBV 475 på väg mot Lampedusa hamn](https://kustbevakningen-iv.imagevault.media/publishedmedia/s1a6nt8c2eokne6xnb3v/KBV_475_p-_v-g_mot_Lampedusa_hamn.jpg)
Vid många tillfällen har de svenska besättningarna eskorterat migranter till säker hamn och italienska myndigheter på Lampedusa. Foto: Kustbevakningen.
Under vinterhalvåret arbetar Kustbevakningen, i samarbete med Polismyndigheten, på uppdrag av Frontex i Italien. Från den lilla ön Lampedusa bevakar vi EU:s yttre gräns, förhindrar smuggling och räddar liv. Rutten via Lampedusa är en av de mest trafikerade migrantvägarna in i Europa, trots att gränspassagerna via centrala Medelhavet minskat med hela 59 procent under det senaste året.
Frontex preliminära statistik för 2024 visar att de irreguljära gränspassagerna minskat med 38 procent jämfört med 2023. Totalt kom cirka 239 000 migranter till EU under 2024.
De svenska patrullerna, där kustbevakare och sjöpoliser arbetar sida vid sida, utgår från ön Lampedusa, sydväst om Sicilien i Medelhavet.
– Sedan vi började årets uppdrag i oktober 2024 har vi eskorterat 964 personer vid totalt 29 tillfällen, till säker hamn och de italienska myndigheterna på Lampedusa, säger Peter Widlund som är chef för Kustbevakningens Frontexuppdrag.
– Det har blåst hårt i perioder under vintern och då har vi inte kunnat patrullera, men våra besättningar är väldigt flexibla och har bytt arbetsdagar så att vi istället kunnat arbeta när det är lugnare väder. Det är då migrantbåtarna kommer, berättar Per Engvall som tjänstgör som sambandsofficer för den svenska insatsen på Frontex International Coordination Center, ICC, utanför Rom.
– Vi får mycket beröm för att de svenska besättningarna är aktiva, driftiga och tar egna initiativ, berättar Peter Widlund.
Migranternas båtar är för det mesta direkt sjöovärdiga, men den här vintern har de svenska kustbevakarna iakttagit en ny sorts båtar.
– Det är motorbåtar med större Yamahamotorer på upp emot 250 hästkrafter. Vissa dagar har det kommit båtar med motorer värda flera miljoner svenska kronor till Lampedusa. Migranterna i de båtarna kommer från Libyen och kan ta sig över havet i 25-30 knop, berättar Per Engvall.
Men passagerna över Medelhavet är fortfarande en extremt farliga, ofta hanterade av kriminella nätverk. The International Organization for Migration (IOM) uppskattar att 2 300 människor mist sitt liv i Medelhavet under 2024.
– Kustbevakarna har stor nytta av den erfarenhet de får på Frontexuppdraget när de återvänder till sina vanliga tjänster i Sverige senare i vår, säger Peter Widlund.
Ändrad 6 februari 2025 08:00