Kustbevakningen på Almedalsveckan i Visby

Välkommen ombord på seminarier och att träffa besättningen på KBV 002 Triton i Visby. Foto: Karin Cars, Kustbevakningen.
Under några dagar under Almedalsveckan ligger KBV 002 Triton till kaj i Visby hamn. Välkommen att lyssna på tre aktuella seminarier om hotbilden på Östersjön och träffa våra medarbetare under tre eftermiddagar.
Observera: Större akuta operativa insatser prioriteras alltid av Kustbevakningen, vilket kan innebära att evenemangen kan ställas in med kort varsel.
Onsdagen den 25 juni klockan 09.00 – 09.45:
Den förändrade hotbilden på Östersjön – hur ska vi tolka de olika händelser som skett?
Kabelbrott i Östersjön har uppmärksammats vid ett flertal tillfällen under det senaste året. Kan vi läsa in den senaste tidens händelser i ett större sammanhang och hur påverkar de hotbilden mot Sverige?
Fartyg släpar ankare mil efter mil längs havsbotten och sliter av viktig infrastruktur. Är kabelbrotten välplanerade sabotage, slumpmässiga olycksincidenter eller något annat? Välkommen till en paneldiskussion där vi presenterar fakta och tar död på myter om hybridhoten på Östersjön.
Medverkande
- Lena Lindgren Schelin, generaldirektör, Kustbevakningen
- Chrisfoffer Wedelin, biträdande operativ chef, Säkerhetspolisen
- Daniel Stenling , biträdande operativ chef, Kustbevakningen
- Mattias Lindholm, pressekreterare på Kustbevakningen är moderator
Alla är välkomna, ingen föranmälan behövs. Obs! Inga väskor ombord.
Onsdagen den 25 juni klockan 10.00 – 10.45:
Östersjöns nya verklighet – hur upptäcker vi hoten till havs?
Östersjön har blivit en säkerhetspolitisk hotspot och tusentals fartyg kan vara hybrida hot. De förändrade hoten och den senaste tidens incidenter har visat på behovet av att agera på rätt plats, vid rätt tillfälle och med rätt resurser. Hur arbetar vi med sjölägesbild vad behövs utvecklas?
Kustbevakningen övervakar Östersjön i samverkan med flera andra aktörer från fartyg, flygplan och digitalt. Information som sammanställs av våra operatörer och analytiker med syfte att upptäcka olika typer av hot ute till havs. Östersjön trafikeras av flera tusen fartyg varje dag. Hur kan vi upptäcka om något av dem har ett beteende som skiljer sig från normalbilden? Vilka möjligheter har vi att upptäcka ett brott innan det inträffar och hur ser svensk verkställande jurisdiktion ut för att kunna förebygga och förhindra hoten?
Välkommen till ett samtal där vi tittar närmare på vilka möjligheter och begränsningar vi har att övervaka fartyg för att förebygga brott. Vilka möjligheter finns att agera i ett tidigt skede och finns det begränsningar i internationell rätt? Hur arbetar vi med sjölägesbilden och hur samarbetar vi med andra aktörer. Hur ser den ryska skuggflottan ut till havs och vad vet vi om den? Välkommen!
Medverkande
- Lena Lindgren Schelin, generaldirektör Kustbevakningen
- Jonatan Tholin, förundersökningsledare, Kustbevakningen
- Mattias Lindholm, pressekreterare på Kustbevakningen är moderator
Alla är välkomna, ingen föranmälan behövs. Obs! Inga väskor ombord.
Onsdagen den 25 juni klockan 11.00 – 11.45:
Skuggflotta, kabelincidenter och GPS-störningar – hur hanterar vi hoten på Östersjön?
Skuggflotta, kabelincidenter och GPS-störningar är hot på Östersjön. Är det hybridhot eller normala skador? Vad får Sverige göra vid misstanke om brott till havs? Hur görs analysen och hur påverkas Sverige och Europa av sabotage mot viktig infrastruktur?
Eagle S, Yi Peng 3 och Vezhen är tre fartyg som orsakat stor skada på undervattensinfrastruktur i Östersjön det senaste året. Vad har händelserna gemensamt och vilken påverkan fick de? Varför blev utgången så olika och vilka rättsliga åtgärder kan vi egentligen vidta mot utländska fartyg ute till havs? Hur agerade myndigheterna i Sverige respektive i Finland och varför är det så viktigt med samarbete över gränserna?
Vi diskuterar de senaste händelserna med skadade kablar och infrastruktur i Östersjön, det internationella regelverket och hur brottsplatsen påverkar möjligheterna att agera. Spelreglerna är detsamma för samtliga länder, men tillvägagångssätt, nationalitet och typ av fartyg spelar in för vilka åtgärder som kan göras. Kustbevakningen inleder med en överblick över agerandet i de senaste händelserna på Östersjön. Därefter följer en diskussion om vad som gäller kring havsområdesindelning och internationellt regelverk. Behöver havsrättskonventionen från 1982 uppdateras?
Medverkande
- Lena Lindgren Schelin, generaldirektör, Kustbevakningen
- Jonatan Tholin, förundersökningsledare, Kustbevakningen
- Mattias Lindholm , pressekreterare på Kustbevakningen är moderator
Alla är välkomna, ingen föranmälan behövs. Obs! Inga väskor ombord.
Tisdagen den 24 juni, onsdagen den 25 juni och torsdagen den 26 juni, klockan 14-16:
Besök kombinationsfartyget KBV 002 Triton
Är du nyfiken på KBV 002 Triton och Kustbevakningen? Du kanske funderar på att bli kustbevakare? Varmt välkommen ombord på fartygets akterdäck för att träffa vår besättning som visar några av fartygets alla förmågor.
Kustbevakningen är en del av samhällets beredskap i den maritima miljön. Vi är den civila aktören med störst förmåga både över, på och under vattenytan. Inom totalförsvaret utför vi uppgifter inom framförallt sjöövervakning, räddningstjänst och ordningshållning till sjöss.
KBV 002 Triton ingår i Kustbevakningens 001-serie med totalt tre så kallade kombinationsfartyg. Det innebär att fartygen tjänstgör både som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag, till exempel sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss. Fartygen kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss.
Alla är välkomna, ingen föranmälan behövs. Obs! Inga väskor ombord.
KBV 002 Triton är ett av Kustbevakningens största fartyg med en längd på 81,2 meter .