Omställning till fossilfri fartygsflotta
Kustbevakningens strategi för en fossilfri omställning av fartygsflottan består av fyra delar: Ökat klimatfokus på styrningen av verksamheten, energieffektivisering på fartygen, ökad elektrifiering och byte av drivmedel. Målsättningen är att de första tre delarna ska minska behovet av drivmedel med hälften och att återstående utsläpp reduceras med hjälp av alternativa bränslen som till exempel HVO100 och framtida e-diesel.
En energieffektivare fartygsdrift
Genom att arbeta med en energieffektivare fartygsdrift, som också kallas ”eco-shipping”, ökar Kustbevakningen klimatfokuset på styrningen av verksamheten. Det handlar också om att fartygen körs på ett så miljövänligt vis som möjligt och att det finns riktlinjer och manualer som stöd för utförandet. Att livscykelkostnad och miljöhänsyn inkluderas i upphandlingar är också en viktig del av arbetet.
Energieffektivisering och ökad elektrifiering
Energieffektiviseringsdelen fokuserar mer på tekniska lösningar, som exempelvis byte till LED-belysning, förbättrad isolering, användning av frekvensstyrning och värmeåtervinning eller väldigt enkla åtgärder som att kontrollera att termostaterna på radiatorerna inte är ställda onödigt varmt. Ökad elektrifiering bygger främst på ökad användning av landanslutningarna och en hybridisering på lämpliga fartygsserier.
Krav på verksamheten påverkar omställningen
Kustbevakningens roll vid kriser, höjd beredskap och krig medför krav på verksamheten som innebär att det inom en överskådlig framtid är svårt att ställa om till något annat än diesel och dieselsubstitut som drivmedel. Tekniska och operativa krav kopplat till verksamheten, gör också att många alternativa drivmedel inte fungerar för hela fartygsflottan. Kustbevakningens mål är därför att i ett första skede öka användningen av biodiesel (HVO100).
Sammanfattningsvis är Kustbevakningens pågående klimatåtgärder för fartygsflottan dessa:
- Eco-shipping bestående av en riktlinje om energieffektiv fartygsdrift, omfattande utbildning och ett prov & försök av ett energimätningssystem.
- Miljöhänsyn i form av livscykelkostnadsanalys vid upphandling av nya fartyg.
- Energieffektivisering KBV 001-serien med till exempel isolering och LED-belysning.
- Hybridisering av KBV 001-serien.
- Ett testprojekt med uppvärmning av ett KBV 001-fartyg och ett KBV 031-fartyg med hjälp av värmepumpar på kajen.
- Inköp av biodrivmedel (HVO100).