Operation Marco Polo
Strandnära oljesanering. Foto: Sofia Bergström, Kustbevakningen
Söndagen den 22 oktober, 2023, gick TT-Lines passagerarfartyg Marco Polo på grund i Pukaviksbukten utanför Blekinges kust. Stora mängder tjockolja läckte ut i havet och nådde land.
Olyckan i korthet
Den 22 oktober 2023 är Ro-pax-fartyget Marco Polo på väg ifrån Trelleborg till Karlshamn.
Strax efter klockan 05:00 passerar Marco Polo Hanös sydspets på en nordlig kurs mellan fastlandet och Hanö. Vid ungefär 05:12 passerar fartyget på fel sida om kardinalmärket vid grundet Laxören och dess hastighet minskar hastigt från cirka 17 knop till cirka 9 knop. Efter passagen vid Laxören ökar fartygets hastighet igen, och fortsätter sin färd längs kusten i ungefär 3,2 nautiska mil innan Marco Polo slutligen stannar helt vid cirka 05:32, ungefär 2 nautiska mil öster om fyren Lörbykladd.
Klockan 06:24 mottar JRCC’s ”Maritime Assistance Service”, som inte är en nödfunktion, ett telefonsamtal från befälhavaren ombord på Marco Polo. Befälhavaren rapporterar att fartyget har förlorat sin framdrift och att de nu driver utanför Karlshamn. Vidare informerar befälhavaren om vibrationer som upplevdes när de passerade Hanö samt att de ombord noterat en mindre vatteninträngning i det undre lastrummet.
Operationen inleds som ett sjöräddningsärende under ledning av JRCC´s räddningsledare där ett stort antal sjöräddningsenheter skickas till platsen. När besättning och passagerare var ur fara övergick operationen till miljöräddning.
Den 29 oktober var det hög dyning på platsen och färjan gled av grundet. Marco Polo fastnade sedan på en annan grund plats i närheten. Ytterligare olja läckte ut och delar av besättningen som befunnit sig ombord evakuerades.
Kustbevakningens räddningsoperation avslutades efter 19 dygn
då Marco Polo eskorteras ut ur svensk ekonomisk zon.
Saneringsarbetet
När ett oljeutsläpp inträffar på statligt vatten har Kustbevakningen huvudansvaret för att hantera och ta upp så mycket olja som möjligt till sjöss. För att avgränsa och bekämpa utsläppet läggs så kallade länsor ut. Beroende på typ av utsläpp kan oljan sedan plockas upp på olika vis, exempelvis med borstar, pumpar och skopor som finns på våra fartyg och så kallade strandbekämpare - mindre båtar som är specialbygda för strandnära oljebekämpning.
Om oljan når land övergår ansvaret för sanering till kommunen och kommunal räddningstjänst, vilket i detta fallet var Sölvesborgs kommun och Karlshamns kommun.
Saneringsarbetet för att ta hand om oljan som läckt ut i Pukaviksbukten påbörjades omgående efter olyckan. Insatserna utfördes i samverkan med bland annat Länsstyrelsen Blekinge, Sölvesborgs kommun, Karlshamns kommun, Sjöräddningsällskapet (SSRS), Räddningstjänsten Västra Blekinge, Hemvärnet och Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB).
Kustbevakningens resurser på plats
Totalt var det under operationen cirka 75 personer på plats från Kustbevakningen, inklusive räddningsdykare för lätt- och tungdyk i kontaminerat vatten. Totalt lades cirka 4 kilometer länsa lades ut.
Enheter på plats:
- KBV 003 Amfitrite, kombinationsfartyg
- KBV 034, miljöräddningsfartyg
- KBV 314, övervakningsfartyg
- 5 strandbekämpare
- 4 sjösläp med 500 meter länsa på varje släp
- Flertal mindre arbetsbåtar för förflyttning av personal
- Kustbevakningens flygplan och drönare
Tre upplevelser av operationen Marco Polo
Ta del av deras berättelser om operation Marco Polo (länk)